Uit de oude doos :Dubstep versie winnende nieuwe Nokia tune
Uit de oude doos; Zijn berichten die al eerder door Telebeeld gepubliceerd waren. Echter zijn deze berichten interessant en leuk genoeg om nog eens extra aandacht te geven.
10-11-2011: Dubstep versie winnende nieuwe Nokia tune
De winnende tune is hier te horen.
Het creëren van de nieuwe variatie op de Nokia Tune was enorm populair. Ruim 1,4 miljoen mensen bezochten de wedstrijdwebsite. Zij luisterden in totaal elf miljoen keer naar de ingezonden Nokia Tunes. Rond de honderdduizend bezoekers deelden tunes via social media, zoals Facebook en Twitter.
Nokia lanceerde de
wedstrijd op 5 september 2011 samen met AudioDraft, expert op het gebied van
audiocreatie via crowdsourcing. Met de wedstrijd riep het bedrijf mensen op om
te experimenteren met oude en nieuwe Nokia Tunes en hun eigen muziekstuk,
geluiden en arrangementen te creëren. Enige voorwaarde was dat de ingestuurde
tunes niet langer dan dertig seconden duurden.
Een deskundige jury
bestaande uit gerespecteerde namen in de audiosector, koos na een strenge jurering
de winnaar. De jury bestond onder anderen uit Kai Bronner, een van de
oprichters van Audio Branding Academy, Julian Treasure, bekend van zijn
TED-talks en auteur van Sound Business, en Mark Dewings, directeur Brand &
Marketing Communications bij SoundCloud. Ook Marko Ahtisaari, senior
vicepresident Design van Nokia, maakte deel uit van de zevenkoppige jury.
De jury was onder
de indruk van het aantal, de gevarieerdheid en in veel gevallen de uitstekende
kwaliteit van de inzendingen voor de Nokia Tune. Zeer inspirerend om te horen
hoe creatief de deelnemers zijn in hun versie van de meest afgespeelde ringtone
ter wereld. Het was zeer moeilijk om een winnaar te kiezen uit de tien
finalisten, zeker gezien de variëteit in genres, stijlen en aanpak, zegt Julian
Treasure, een van de juryleden van de Nokia Tune-wedstrijd en directeur van The
Sound Agency. De Nokia Tune Dubstep Edition onderscheidt zich door zijn energie
en uitbundigheid. We zochten een frisse, innemende en originele, maar toch
karakteristieke Nokia Tune. De winnaar combineert al deze elementen.
Prijzen
De winnende Nokia
Tune wordt standaard opgenomen in specifieke modellen van het
2012-productportfolio van Nokia. Het betreft in totaal een geschatte honderd
miljoen toestellen. Daarnaast is de winnende tune beschikbaar in de Nokia
Store. Nokia plaatst deze in zijn Brand Book. De winnaar ontvangt een geldprijs
van tienduizend dollar.
Muziek is al mijn
hele leven mijn passie. Ik heb Sounddesign gestuurd in Milaan en werk momenteel
als producent voor een onafhankelijk platenlabel in Italië, zegt Valerio
Alessandro Sizzi, winnaar van de Nokia Tune-wedstrijd. Daarnaast ben ik DJ en
draai ik elke donderdagavond op feesten in Milaan. Ik heb een dubstep-versie
van de Nokia Tune gemaakt, omdat dit muziekgenre zeer populair is onder hippe
jongeren in de gehele wereld en omdat het een uitdaging is om een
dubstep-nummer te maken. Het moest een frisse, moderne en coole versie van de
Nokia Tune worden. Als je als bedrijf mensen de modernste producten wilt
bieden, moet ook je sound modern zijn.
De ringtones van de
plaatsen twee tot en met zes zijn ook beschikbaar in de Nokia Store. Zij
ontvangen allen een geldprijs van duizend dollar.