Opmerkelijk ZTE doet aan promotie

ZTE, na Huawei het grootste Chinese telecombedrijf, verandert haar marketingstrategie. Tot nu toe verkochten zij hun telefoons voornamelijk als OEM, onder een retail of operator naam,  maar met de komst van hun nieuwe telefoons hebben zij een andere koers ingezet. In de UK rolt ZTE nu een marketingprogramma uit dat zich direct richt op eindgebruikers.

Naambekendheid creëren is traditioneel een zeer kostbare aangelegenheid. ZTE begint dan ook klein met kiosken in grote winkelcentra.

Als ZTE dit serieus gaat aanpakken dan moeten zij over een marketing budget van miljoenen Britse ponden beschikken. Eenmaal gestart is er geen weg meer terug. Immers anders verlies je meteen al het reeds geïnvesteerde geld. Je moet doorzetten. Gelukkig werkt ZTE samen met grote Britse retailers als Phones4U.

Het in 1985 opgerichte bedrijf, met het hoofdkwartier in Shenzhen, had in 2011 een omzet van € 10,6 miljard en een winst van € 132 miljoen. Het bedrijf is genoteerd aan de beurs van Hongkong en Shenzen. Na Ericsson, Huawei, Alcatel-Lucent en Nokia Siemens is ZTE het vijfde grootste telecombedrijf in de wereld.

Ook in Nederland zet ZTE voorzichtig wat stappen. Op dit moment leveren zij als OEM vooral toestellen aan de drie operatoren die voornamelijk de telefoons onder eigen naam verkopen. Met de aanstelling van een nieuwe verkoopdirecteur vorig jaar zal het ons niet verbazen als ook hier ZTE zich meer en meer op de eindgebruiker gaat richten.

Door: de redactie 

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel