Android blijft grootste, sterke groei Windows Phone in Europa

Motorola is terug van weggeweest in Engeland, volgens onderzoekers van Kantar Worldpanel. Motorola, dat net is overgenomen door Lenovo, wist in februari een marktaandeel met hun entry-level smartphone de Moto G van 6% in de UK te behalen. Dit laat maar weer eens zien dat een goed geprijsde telefoon een enorme impact kan hebben. Vergelijkbaar met de Xiaomi telefoons in China (18,5% marktaandeel) en het lokale merk Wiko in Frankrijk (8,3%). En in Nederland wordt deze rol opgeëist door Wolfgang, die haar smartphones via de ALDI verkoopt.

De Moto G is vooral aantrekkelijk voor mannen in de leeftijdscategorie 16 – 24 jaar met een lager dan gemiddeld inkomen. 48% van de Moto G verkopen is online gedaan. In vergelijking Xiaomi verkoopt haar smartphones alleen maar direct via internet. Vooral Nokia en Samsung hebben in Engeland te lijden van dit succes.

Mede hierdoor en natuurlijk door Samsung, groeide het marktaandeel van Android in Europa in de periode december tot en met februari met 2,1% naar 68,9%.

Windows Phone groeide het hardst met 3,4% en heeft nu bijna 10% marktaandeel. De grote verliezers waren BlackBerry en Apple. Het aandeel van BlackBerry is verwaarloosbaar geworden. Na een sterk kwartaal met de introductie van nieuwe iPhones, zakt ook Apple terug. Het onderzoek is gehouden in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje.

Door: de redactie 

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel