Apple vervangt defecte USB-C-kabels van 12-inch MacBook

Apple gaat sommige USB-C-kabels van de 12-inch MacBook omruilen, omdat er een ontwerpfout is geconstateerd. Zo ontdek je of jouw kabel getroffen is.

Apple is een omruilprogramma begonnen voor USB-C-kabels die bij de 12-inch MacBook zijn geleverd. Ook zijn dergelijke kabels los verkocht. Een designfout kan ervoor zorgen dat de oplaadkabels niet goed werken. Het gaat om een beperkt aantal laadkabels met USB-C-aansluiting die tot juni 2015 zijn verkocht.


Een MacBook opladen via USB-C.

Defecte USB-C-kabel

Heb je zo’n kabel, dan zal een aangesloten MacBook niet laden of alleen met horten en stoten laden, als deze is aangesloten op het stopcontact. De getroffen kabels zijn gemakkelijk te onderscheiden van de nieuwere kabels, die het probleem niet hebben. Kijk op de zijkant van jouw kabel:

MacBook USB-C kabel vervanging

  • Zie je een serienummer naast de tekst ‘Designed by Apple in California. Assembled in China.’ dan is er niets aan de hand.
  • Zie je geen serienummer, dan moet je actie ondernemen.

Op een speciale webpagina bij Apple is meer informatie te vinden. Het gaat om kabels met zowel Europese als Amerikaanse stekkers. Wat er precies mis is het met design van de kabels, laat Apple niet weten. Wel zijn er gebruikers die klagen dat hun USB-C-kabels na verloop van tijd niet goed meer ‘pakten’. Ze moesten friemelen om te zorgen dat de kabel uiteindelijk de MacBook ging opladen.

Heb je je MacBook geregistreerd dan zal Apple contact opnemen voor een vervangende kabel. Je zou nu alvast zelf contact kunnen opnemen, maar de vervangende kabels komen pas eind februari beschikbaar. Heb je je MacBook niet geregistreerd of heb je een losse laadkabel, dan kun je naar de Apple Store of een Apple Authorized Service Provider gaan of op andere wijze contact opnemen met Apple Support. Maar ook in dat geval zul je waarschijnlijk pas eind februari je vervangende kabel krijgen, dus als alles bij jou nog moeiteloos functioneert kun je beter even wachten.

Bekijk ook

Zo neem je contact op met Apple Support

Heb je een probleem met een Apple-product, dan kun je op verschillende plekken terecht om het probleem op te lossen. In dit artikel leggen we uit hoe je contact opneemt met Apple Support, de klantenservice en de helpdesk.

Reacties: 21 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.