Retail omzet telecombranche steeg met 7% in 2014

De detailhandelsverkopen zijn in 2014 voor het eerst sinds 2008 weer gegroeid. Vergeleken met 2013 kwam het volume in 2014 gemiddeld 1% hoger uit, blijkt uit cijfers die het CBS maandag heeft gepubliceerd. 

Hoewel de verkopen vorig jaar stegen, lag de gemiddelde prijs van producten lager. Daardoor nam de omzet toe met 0,5%. In de decembermaand groeide de omzet het meest, met bijna 3%. Vooral non-foodretailers lieten in 2014 herstel zien. Voor het eerst in zes jaar groeide het volume in deze branche. De omzet kwam op ongeveer hetzelfde niveau uit als een jaar eerder. Met name het laatste kwartaal van het jaar droeg bij aan de verbeterde resultaten, met in december een omzetstijging van 2,5%. 

Winkels in telecom en consumentenelektronica, doe-het-zelfzaken en drogisterijen kenden eveneens weer groei. De verkopen bij elektronica- en telefoonretailers stegen 7% het meest. De omzet in winkels in woninginrichting artikelen was door een groter volume en een opleving in het laatste halfjaar van 2014 bijna net zo hoog als een jaar eerder. 
Winkels in huishoudelijke artikelen (- 2,9%), bovenkledingwinkels (- 1,3%) en textielsupermarkten (-0,6%) verloren nog omzet. De daling was echter kleiner dan in voorgaande jaren, aldus het CBS. 

Retailers in voedings- en genotsmiddelen zagen hun volume in 2014 met 1,3% stijgen. Die groei komt vooral voor rekening van supermarkten. Speciaalzaken hielden hun omzet ongeveer gelijk aan een jaar eerder. 

Postorderbedrijven en webwinkels zagen hun omzet over 2014 bijna 10% groeien ten opzichte van 2013. Daarmee nam de omzet ongeveer even sterk toe als in de twee voorgaande jaren. De decembermaand speelde ook binnen deze branche een stuwende rol. Toen kwam de omzet 15% hoger dan in de laatste maand van 2013.

Door: Pieter Waasdorp

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel