T-Mobile verdient fors meer op data in het eerste kwartaal van 2014

In het 1e kwartaal van 2014 is er een duidelijk kantelpunt te zien in het gebruik van de mobiele telefoon. Vergeleken met een jaar geleden zijn de gemiddelde inkomsten uit data per klant met 33,8% gestegen. Dit is goed nieuws voor T-Mobile dat twee jaar geleden een bewuste keuze maakte om zich volledig te richten op mobiele diensten en in het bijzonder mobiel internet. Daarnaast focust T-Mobile zich meer dan ooit op het behoud van bestaande klanten, door het leveren van gratis toegang tot populaire apps en het aanbieden van een gratis loyaliteitsprogramma voor klanten. Deze strategie stelt T-Mobile in toenemende mate in staat om zowel operationele kosten als marktinvesteringen te reduceren waardoor over het 1ekwartaal een EBITDA-stijging genoteerd kon worden naar €148 miljoen. Ondanks de verkoop van de vaste internetactiviteiten (Online.nl) wist T-Mobile de omzet stabiel te houden op €393 miljoen.

Mark Klein, algemeen directeur T-Mobile, is tevreden, maar stelt dat de markt nog steeds onder druk staat: “De verschuiving naar data in de gemiddelde inkomsten per klant zijn bemoedigend, maar dit kan de dalende inkomsten uit bellen en sms’en niet compenseren. Door de duidelijke keuze voor mobiel internet kunnen we onze organisatie nog efficiënter inrichten en ons investeringspatroon verder optimaliseren. Dat begint vruchten af te werpen en zorgt ervoor dat we kunnen blijven investeren in de volledige modernisatie van ons mobiele netwerk en de uitrol van 4G. Tegelijkertijd zien we dat de vrije kasstroom de afgelopen kwartalen is toegenomen, wat noodzakelijk is voor het terugverdienen van onze investeringen bij de frequentieveiling.”

Behaalde resultaten in eerste kwartaal

Na het succes van de introductie van het nieuwe abonnementenmodel ‘Stel Samen’ voor consumenten lanceerde T-Mobile in het 1e kwartaal van 2014 ‘Zakelijk Helder’ voor de businessklanten. Ook in ‘Zakelijk Helder’ hebben zakelijke klanten maximale keuzevrijheid het abonnement (per werknemer) zelf samen te stellen. Hierdoor betalen ze nooit teveel per werknemer en voorkomen ze hoge buiten bundelkosten. Daarnaast nam T-Mobile in maart het voortouw in de sector om telecomschulden bij jongeren te helpen voorkomen en wist de mobiele operator zich opnieuw te certificeren voor ISO 14001 waarmee een verdere stap is gezet in het verduurzamen van de bedrijfsvoering.

Netwerk van T-Mobile stabieler en sneller

In 2013 startte T-Mobile met het uitgebreide netwerkmoderniseringsprogramma ‘Samen Meer Bereiken’ met als belangrijkste doelen: de verbetering van de dekking binnenshuis, uitbreiding van de capaciteit en de uitrol van 4G. Zowel de modernisering als de uitrol van 4G lopen op schema. Inmiddels hebben al 450.000 klanten kennis gemaakt met stabiel en snel mobiel internet via 4G.

Focus op klantloyaliteit

Meer dan ooit focust T-Mobile zich op het behoud van bestaande klanten. Zo sloot de mobiele operator een contract met de apps Evernote en Runtastic waardoor huidige klanten tijdelijk gratis of met flinke korting van deze apps gebruik kunnen maken. Ook krijgen bestaande klanten een hogere korting bij verlenging van hun abonnement en kunnen ze eenvoudig meedoen met een gratis spaarprogramma voor leuke cadeaus. T-Mobile zet dit beleid voort en zal binnen afzienbare tijd nieuwe initiatieven lanceren op dit vlak.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel