KPN rekent zakelijke klanten te hoge tarieven voor mobiel bellen in het buitenland

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt aan KPN een boete op van 14.000 euro omdat zij bij een groep zakelijke klanten te hoge tarieven in rekening heeft gebracht voor mobiel bellen in het buitenland. De Europese Roaming Verordening stelt een maximum aan deze tarieven. Ook heeft KPN bij een groep zakelijke klanten kosten in rekening gebracht voor het ontvangen van voicemailberichten in het buitenland, terwijl dit niet is toegestaan volgens de Europese regels.

De overtreding speelde in de periode 2010 tot 2012. KPN heeft de benadeelde zakelijke klanten inmiddels schadeloos gesteld.

Hoewel het gaat om een kleine groep zakelijke klanten, vindt ACM het gepast om voor de overtreding een boete op te leggen. De door KPN overtreden tariefverplichtingen vormen namelijk de kern van de Roaming Verordening die klanten van telecomaanbieders beschermt tegen te hoge tarieven voor mobiel bellen in het buitenland. Dit kon gebeuren doordat KPN geen deugdelijk intern controlesysteem had om de geconstateerde overtredingen te voorkomen.

“We houden in de gaten of telecomaanbieders zich houden aan de maximum tarieven voor mobiel bellen in het buitenland. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de juiste tarieven in rekening worden gebracht. We geven hiermee een duidelijk signaal af dat telecomaanbieders hun systemen op orde moeten hebben,” aldus Henk Don, bestuurslid van ACM.

KPN kan bij ACM bezwaar maken tegen dit besluit.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel