KPN op haar vingers getikt door ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) draagt KPN op om een groep zakelijke abonnees alsnog de mogelijkheid te bieden om hun abonnement kosteloos te beëindigen. Zij kunnen dan desgewenst overstappen naar een andere aanbieder. Het gaat om abonnees met een Zakelijk BelBasis abonnement dat KPN eerder dit jaar heeft omgezet naar een Zakelijk BelVrij Totaal abonnement met andere voorwaarden.

KPN moet dit doen, omdat deze eenzijdige wijziging van voorwaarden niet aantoonbaar in het voordeel van de abonnee was. In zo’n geval moet het bedrijf de klant de mogelijkheid bieden om kosteloos zijn abonnement te beëindigen. Aangezien KPN haar klanten deze mogelijkheid niet heeft geboden draagt ACM KPN op dit alsnog te doen.

Doet KPN dit niet dan verbeurt KPN een dwangsom van maximaal € 300.000. Anita Vegter, bestuurslid ACM: “Abonnees moeten de keuze hebben hun abonnement op te zeggen wanneer hun telecomaanbieder eenzijdig het contract wijzigt. Voor een eerlijke concurrentie is het belangrijk dat alle aanbieders zich aan deze regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.”

KPN heeft eerder dit jaar abonnees met een Zakelijk BelBasis abonnement omgezet naar het Zakelijk BelVrij Totaal abonnement. Hierbij betalen zij niet meer afzonderlijk voor hun gesprekskosten, maar worden deze verrekend in een ‘all-in’ tarief. Per abonnee is hiervoor een tarief bepaald dat gebaseerd is op hun belgedrag uit het verleden. Hiervoor is een referentieperiode van een jaar gebruikt. Voor klanten die tijdens of na de referentieperiode structureel minder gesprekskosten bij KPN zijn gaan maken, pakt dit nadelig uit.

Dit geldt met name voor klanten die hun belverkeer zijn gaan afnemen bij andere aanbieders, de zogenaamde CPS (Carrier Preselect)-klanten. Ook de wijziging waardoor de klanten vooruit gaan betalen in plaats van achteraf bood niet een duidelijk voordeel. OmdatACM oordeelt dat de wijziging van de voorwaarden niet aantoonbaar in het voordeel van de abonnee is, moet KPN hen de mogelijkheid bieden om het abonnement kosteloos te beëindigen.

KPN moet vóór 9 januari 2014 alle klanten met een dergelijk abonnement een brief sturen met informatie over het gewijzigde abonnement waarin KPN hen de mogelijkheid biedt om het abonnement kosteloos te beëindigen. Voldoet KPN niet aan deze eis, dan moet het bedrijf dwangsommen betalen van € 10.000 per dag dat het bedrijf niet voldoet, tot een maximum van € 300.000 in totaal.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel