Engelse netwerken scoren slecht maar hoe is dat in Nederland?

In de UK waren er zoveel klachten over slechte mobiele telefoonverbindingen dat de Engelse overheid onderzoek gelastte. En nu blijkt uit research van Ofcom – vergelijkbaar met onze ACM – dat ruim 30% van alle Britten minimaal één keer peer slecht bereik heeft en dat 20% van hen ook nog eens geregeld ‘dropped’ calls ervaart.

14% van alle ondervraagden Britten is niet tevreden met de prestaties van hun netwerk.

De overgrote meerderheid, namelijk 76%, is tevreden tot zeer tevreden. Wel is duidelijk dat consumenten in de landelijke gebieden meer problemen ervaren en  daar de operatoren minder betrouwbaar vinden.

Deze problemen worden nog duidelijker als specifiek gevraagd wordt naar hoe vaak gebruikers last hebben van het hebben van ‘geen bereik’.

In dezelfde landelijke gebieden wordt 28% van de consumenten hier dagelijks mee geconfronteerd en slechts 36% ervaart dit nooit.

41% van de landelijke gebruikers heeft geregeld gesprekken waarbij de verbinding ineens wegvalt. Deze ‘dropped’ calls waren enkele jaren geleden ook een enorm probleem in Nederland. De Nederlandse operatoren – en dan vooral T-Mobile – kregen ineens te maken met een  explosieve groei van haar data-verkeer door het succes van de iPhone. Dit toestel vrat bandbreedte en vooral 2G verbindingen – 3G data kreeg immers voorrang op het netwerk – hadden hier last van. Dit lijkt nu veel minder te zijn, omdat er enorm veel geïnvesteerd is om de infrastructuur te verbeteren en vergroten.

Wat is nu het beste netwerk volgens dit onderzoek in Engeland? Op basis van het aantal succesvol afgeronde telefoongesprekken (CSSR) is dat EE (joint-venture tussen Orange en T-Mobile).

Vodafone presteert veel minder.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel