Boete KPN voor benadelen grote zakelijke klanten

KPN moet aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een boete betalen van 900.000 euro. ACM constateerde in 2009 dat KPN ACM op het verkeerde been had gezet bij het geven van informatie over de tarieven voor de aanbesteding van vaste telefonie voor diverse overheidsorganisaties in 2006.

De hoogte van de tarieven die KPN aan de overheid heeft aangeboden tijdens de aanbesteding bleken vast te staan voor de totale looptijd van het contract. Zo’n aanbod voor vaste tarieven had KPN ook aan andere grote zakelijke klanten bekend moeten maken. Omdat KPN dat niet deed konden andere grote zakelijke klanten niet profiteren van zulke vaste tarieven. Zij konden alleen kiezen voor tarieven die door KPN jaarlijks verhoogd werden met een correctie voor inflatie. Het doen van zulke selectieve aanbiedingen aan grote zakelijke klanten was in 2006 voor KPN verboden omdat dat een negatief effect had op de ontwikkeling van de concurrentie op de telecommarkt.

De oorspronkelijke boete die KPN eind 2011 kreeg voor deze overtredingen bedroeg 1.440.000 euro. Deze boete is nog niet eerder bekend geworden omdat KPN zich bij de rechter verzette tegen publicatie ervan. Op 20 maart 2014 heeft de rechtbank Rotterdam de boete verminderd tot 900.000 euro. De rechtbank vond het niet bewezen dat KPN niet aan de meldingsplicht had voldaan. Volgens de rechtbank had KPN ACM wel degelijk op de hoogte gebracht van het bod in de aanbesteding. Met de uitspraak van de rechtbank zijn de overtredingen die hebben geleid tot het benadelen van grote zakelijke klanten vast komen te staan.

Tegen deze uitspraak van de rechtbank hebben KPN en ACM geen hoger beroep aangetekend.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel