Samsung voorspelt technologietrends voor 2015

Een wereld waarin schermen een steeds grotere rol spelen, mensen die voorzichtiger omgaan met data in de cloud, maar ook slimmer en gemakkelijker leven én zakendoen door gebruiksvriendelijke technologie. Samsung spot de trends voor 2015. Wearable technologie in organisaties. Samsung verwacht dat organisaties – en slimme ondernemers – hun voordeel halen uit wearables, een markt die in staat is om de zakelijke wereld op te schudden. Onderzoek van Samsung toont aan dat mensen met een wearable zich slimmer (47%) en meer op de hoogte voelen (61%). Ook voelen ze zich dankzij wearables geholpen in hun carrière (37%) en zeggen ze efficiënter te zijn (61%). Ook Forrester verwacht dat 2015 een doorbraak betekent voor wearables.

De scheidslijn tussen werk en privé verdwijnt verder. Deze nieuwe balans stelt ons in staat om beter te presteren. Samsung verwacht dat mensen en organisaties steeds minder geven om een traditionele 9-tot-5-mentaliteit. En dankzij grote voordelen van thuiswerken, web- en videoconferencing en digitale communicatie zijn flexibele werkritmes eenvoudiger en gemakkelijker te realiseren.

Schermen staan centraal
In toenemende mate gebruiken we schermen voor alles. Zo houden we onze gezondheid bij, lezen we boeken en artikelen en spelen we games. Als marktleider in (mobiele) displays, gelooft Samsung dat de manier waarop we omgaan met schermen de komende jaren verandert. Nog voor 2020 maken onze huidige, platte schermen plaats voor buigbare, opvouwbare en doorzichtige varianten, waarmee de mogelijkheden verder uitgebreid worden. De eerste stap, gebogen schermen, is nu al te zien in onze Curved UHD TV’s, Galaxy Note Edge en Gear S.

Ook voor de retail worden schermen belangrijker. Zo verdwijnen veel winkels, is ruimte schaars en zijn de huren hoog. Het is niet langer voor alle merken realistisch om fysieke winkels te openen, waardoor retailers steeds vaker uitwijken naar digitale winkelmuren. Een andere ontwikkeling binnen retail is het gebruik van virtual technology. Bijvoorbeeld om medewerkers te trainen of shoppers een virtuele tour te geven. Tot slot zien we steeds meer pop-up stores, tijdelijke winkelconcepten. Samsung verwacht dat de shopervaring, ook in pop-up stores, steeds digitaler wordt, waarbij interactieve displays centraal staan.

Slimmer leven 
Op dit moment gebruikt al twee op de vijf huishoudens automatisering in huis, dit aantal zal naar verwachting aanzienlijk groeien in 2015. Veel mensen ervaren op dit moment nog barrières voor het doorvoeren van automatisering in huis, waarbij zij bang zijn voor het overbodig raken van technologie (52%), privacy (42%) en het onduidelijk is wat het nut van automatisering (36%) is. Wij geloven dat 2015 het jaar wordt dat deze zorgen worden weggenomen, dankzij meer gebruiksvriendelijke oplossingen en crossplatform functies. Samsung bouwt aan een open platform, waarbij slimme apparaten van verschillende fabrikanten samenwerken. Daarmee wordt het huis van de toekomst echt slim. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappen-app die van de koelkast “hoort” dat de melk bijna op is, en melk automatisch op je digitale boodschappenlijst zet. In 2015 kiezen we massaal voor slimmere oplossingen in huis, van thermostaten en verlichting tot andere huishoudelijke apparatuur.

Meten is weten 
Bijhouden hoever je hebt gerend of gefietst en het meten van je hartslag, werd gemeengoed in 2014. In 2015 meten we meer en beter, mede door de explosieve groei van wearables (594,2% groei in 2014). Als marktleider voorzien we mensen van mogelijkheden om hun persoonlijke gezondheid te meten en streven we naar steeds innovatievere oplossingen. Stel je eens voor dat de wearable om je pols vertelt wat jij nodig hebt om aan je dagelijkse energiebehoefte te voldoen en een recept op maat uitzoekt.

Bewuster met data
In 2014 is de kracht van data in de cloud opnieuw duidelijk geworden, in zowel positieve als negatieve zin. Na tijden waarin vrijwel alles geüpload werd naar de cloud, zien we dat mensen nu terughoudender worden met data die zij in de cloud opslaan. Mede door standaardencryptie in ’s werelds grootste mobiele besturingssystemen, verwacht Samsung dat de trend om bewuster met data om te gaan in 2015 blijft bestaan. Met initiatieven als Boefproof, een campagne in samenwerking met het Ministerie van Veiligheid en Justitie, beschermen we gebruikersdata en smartphones tegen diefstal. Terwijl Samsung KNOX bedrijven helpt bij het beschermen van gevoelige bedrijfsdocumentatie op smartphones en tablets.

Programmeren wordt gemeengoed
De grote vraag naar medewerkers in de IT blijft, waardoor een grote verandering nodig is in het onderwijs. Samsung verwacht dat programmeren gemeengoed wordt, een basisbehoefte voor de toekomst. Ieder kind dat in de komende 12 maanden geboren wordt, zal leren programmeren, terwijl met het verschijnen van programmeren op de tablet een nieuwe, grote groep wordt blootgesteld aan deze vaardigheid. Samsung verwacht dat deze onderwijsinnovaties langzaamaan zullen evolueren tot norm, met organisaties, scholen en overheden die samenwerken om ICT-vaardigheden in heel Europa te verhogen.

Bij Samsung geloven we dat technologie het leven aangenamer moet maken. Daarom zijn wij continu op zoek naar nieuwe mogelijkheden en kansen om dit te realiseren. Iedere dag werken er bij ons 69.300 mensen aan productontwikkeling in R&D-centra over de hele wereld. Daarnaast investeert Samsung jaarlijks 6% van zijn wereldwijde omzet aan R&D, wat neerkomt op $ 10.800.000.000 per jaar. Door in te spelen op trends en eigen consumentenonderzoek, voorzien we in de behoeften van de moderne mens. Zo wordt slimmere technologie geen verre toekomstdroom, maar een nabije realiteit.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel