Zakelijke telefoniemarkt is klaar voor click-to-dial

 
Een meerderheid van de zakelijke telefoniegebruikers vindt ‘click-to-dial’ prettiger dan handmatige invoer van een telefoonnummer. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau No Ties, in opdracht van de zakelijke telecomaanbieder Voiceworks, naar het belgedrag van zakelijke gebruikers. 

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 351 respondenten uit het InVotes-panel van No Ties. Zakelijke respondenten kregen daarbij de vraag in hoeverre ze gebruik maken van handmatige invoer van telefoonnummers. Zo’n 50 procent van de respondenten gaf daarbij aan dat ze een nummer handmatig invoeren op hun vaste toestel wanneer deze op internet gevonden wordt. De rest maakt of geen gebruik van internet om een telefoonnummer op te zoeken, of hanteert andere belmethoden. Wanneer men een nummer in een CRM/ERP-systeem vindt, maakt men beduidend minder vaak gebruik van handmatige invoering (25 procent). CRM/ERP-systemen maken efficiëntere moderne belfuncties dan ook toegankelijker. Uit de verschillende mogelijkheden die de respondenten voorgelegd kregen, gaf het hoogste percentage (43 procent) de voorkeur aan een functie waarbij ze het nummer direct kunnen selecteren (select-to-dial) of aanklikken (click-to-dial) om een gesprek tot stand te brengen. 

‘Met dit onderzoek wilden we uitvinden hoe men gebruik maakt van de vaste telefoon op de zaak en of zakelijke gebruikers al nieuwe ontwikkelingen op het gebied van vaste telefonie hebben omarmd,’ zegt Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks. ‘Denk daarbij aan de click-to-dial-functie, waarbij je een telefoonnummer direct kunt bellen door op een websitelink te klikken zonder dat daarbij overtypen of handmatige invoer op een telefoontoestel nodig is. Handmatig invoeren van telefoonnummers vindt men ouderwets en onhandig. Uit het onderzoek blijkt dan ook duidelijk dat moderne zakelijke gebruikers openstaan voor het gebruik van nieuwe contactmethoden die bellen via de vaste telefoon gemakkelijker te maken, zoals click-to-dial, maar ook select-to-dial, nummerherkenning en pop-up-schermen met extra informatie van degene die belt.’ Voiceworks heeft de slimme belfuncties ondergebracht onder Contact Connect. Met de add-on Contact Connect Advanced is de integratie met vrijwel ieder denkbaar CRM- en ERP-systeem mogelijk. Contact Connect Advanced geeft de gebruiker daarbij een notificatie in de vorm van een pop-up-scherm met informatie van degene die belt, zoals de klantnaam. Beide zorgen voor een verbetering in de efficiency. 

Vaste telefoon blijft onderdeel van het kantoorbeeld
Zakelijke gebruikers staan dus open voor nieuwe methoden als ‘click-to-dial’ op het vertrouwde vaste telefoontoestel. Bijna driekwart van zakelijke telefonie gebruikers (72 procent) maakt op zijn werk gebruik van een vaste telefoon. Daarnaast bezit 80 procent van de respondenten een smartphone. Van hen maakt 75 procent toch gebruik van de vaste telefoon voor zakelijke gesprekken. ‘Ondanks de populariteit van de smartphone is de vaste telefoon nog lang niet weg uit het kantoorbeeld’, zegt Nijhuis. 

Branchespecifieke CRM/ERP-systemen populair
Verder blijkt uit het onderzoek dat zakelijke dienstverleners naast algemene CRM/ERP-systemen ook veel gebruik maken van een branchespecifiek CRM/ERP-systeem (23 procent van de respondenten). Meestal zijn dit medewerkers met een administratieve of financiële functie (26 procent). Nijhuis: ‘Onze Contact Connect oplossing is met vrijwel ieder denkbaar CRM-systeem te koppelen, ook aan meerdere systemen tegelijk. Hierdoor is het mogelijk om, ook maatwerk- of branche specifieke software te koppelen.’

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel