Zuur bekijkt de Nederlandse distributiemarkt

Ik maak me ernstig zorgen over de flexibiliteit van de huidige Nederlandse distributeurs om zich aan te passen aan de veranderde marktomstandigheden. Terwijl in de landen om ons heen bedrijven hard bezig zijn om nieuwe diensten en services aan te bieden blijven de Nederlandse telecomverdelers steken in hun oude manier van werken. Verkopen met een geringe marge en maar hopen dat je voldoende volume draait om winst te maken.

Een volstrekte achterhaalde manier van werken maar wel de werkelijkheid. Kijk op de gemiddelde website van een distributeur en er wordt werkelijk helemaal niets gedaan om waarde aan producten toe te voegen. Het gaat alleen om product en prijs. Nee hoor gewoon stug doorgaan met de oude manier van werken lijkt het distributie-mantra in Nederland. Een heilloze weg met enorme gevolgen.

De recente overnames van bijvoorbeeld Brightpoint en MCC gaan de markt definitief veranderen. Beide telecomdistributeurs zullen noodgedwongen en versneld leren wat distributie tegenwoordig is. Distributie is het vermijden van risico’s en meer uit je bestaande klanten halen. Zo zullen interne controles en regeltjes nog belangrijker worden en zullen voorraden omlaag moeten. De oude garde van Brightpoint Nederland heeft hier al eens kennis meegemaakt toen hun vorige moeder Dangaard door de Amerikanen werd overgenomen. Een grotere cultuurbotsing is niet mogelijk met als gevolg dat Brightpoint bijna van de Nederlandse markt is weggeveegd. Dat gaat Ingram Micro zeker niet gebeuren.

Maar goed terugkomend op het onderwerp, de overgebleven lokale spelers zullen op zeer korte termijn een niche moeten vinden. Immers met het traditionele model gaan zij niet overleven. Dus er moet gezocht worden naar bijvoorbeeeld revolutionaire logistieke modellen, zoals same day delivery of het ophalen door de klant van zijn of haar bestelling. Of het direct leveren aan eindgebruikers uit naam van webshop en retailers via virtual warehousing en  het factureren en het innen van geld. Eigenlijk moeten de distributeurs hun klanten ontzorgen van het begin, procurement, tot het einde door bijvoorbeeld het innemen van oude toestellen. De volledige mobiele telefoon cyclus moet ondersteunt worden.  Doen zij dit niet dan zijn ze echt gedoemd.

In Engeland bijvoorbeeld heeft Brightstar enkele weken geleden een recycle bedrijf overgenomen. Meer en meer distributeurs bieden daar het afhandelen van claims voor bijvoorbeeld verzekeraars  aan. Van call center-activiteiten tot het logistiek afhandelen van de claims wordt gedaan. Natuurlijk worden op grote schaal nieuwe en gerefurbishte toestellen geleverd. Allemaal zaken die in ons land nog niet door distributeur gedaan worden.

Er is haast geboden. De markt dendert verder en afwachten betekent dat je geen enkele kans van overleven hebt. Nederlandse distributeurs kijk om je heen en pas je aan. Zo niet dan is het snel afgelopen. 

Door: Zuur

Er zijn 2 reacties op dit bericht:
Beste ABC, Natuurlijk zijn er uitzondering en vooral Mconomy is een niche distributeur die zeker met haar tijd meegaat. Eigenlijk bevestigt jouw reactie precies wat er wordt bedoeld. Zoek als distributeur een niche op en excelleer. Of A&C ook zo voorop loopt ..............

Redactie  |  17:42  |  15-11-2012
Beetje vreemd artikel. Volgens mij doen partijen als Mconomy en A&C Systems al aan fulfilment en andere logistieke dienstverlening voor o.a. retailers en e-tailers. Dropshipping kan bij alle serieuze distribteurs al jaren. Distributie in NL loopt voor op andere landen en dozenschuiven is er niet meer bij. Ik zie het allemaal niet zo zuur. ABC  |  17:54  |  14-11-2012
Reageren op dit artikel