Kwart van de Nederlanders leest nieuwsbrief op smartphone of tablet

Uit recent onderzoek uitgevoerd door het e-mail marketingbedrijf Mister Mail BV blijkt dat 26% van de Nederlanders die online nieuwsbrieven lezen hiervoor een tablet of smartphone gebruikt. Dit is de uitkomst van een steekproef onder 50.000 geopende nieuwsbrieven verstuurd via e-mail. De meest gebruikte tablets en smartphones zijn Apple producten zoals de iPhone en iPad. Maandelijks worden er door Mister Mail circa 5 miljoen e-mail nieuwsbrieven verzonden naar consumenten en zakelijke lezers in heel Nederland.

Het gebruik van smartphones en tablets in Nederland neemt gestaag toe. Het CBS meldt begin dit jaar dat het aantal smartphone bezitters is gestegen naar 43% in 2011 en Telecompaper meldt begin oktober 2012 dat meer dan de helft van de consumenten (58%) een smartphone gebruikt. Intomart GfK constateert in juni 2012 dat een kwart van de Nederlandse internetters in het bezit is van een tablet. Dit is terug te zien in het gebruik van de smartphone of tablet voor het lezen van een e-mail nieuwsbrief. Maar liefst een kwart van de nieuwsbrieflezers bekijkt een online nieuwsbrief op de smartphone of tablet. Hierbij is het gebruik van de smartphone het grootst, bijna drievijfde van deze lezers (58%) gebruikt een smartphone en tweevijfde (41%) maakt gebruik van een tablet. Daarnaast opent twee procent van de mobiel internetters de nieuwsbrief op de iPod.

Apple is momenteel de grote koploper bij het gebruik van de smartphone of tablet voor het lezen van de nieuwsbrief. Maar liefst 73% van de lezers met een smartphone of tablet maakt gebruik van een product van Apple: een iPhone (34%), iPad (38%) of iPod (2%). Bijna een kwart (24%) maakt gebruik van het Android besturingssysteem voor smartphone of tablet van bijvoorbeeld Samsung of HTC. Het aandeel van BlackBerry en Nokia is een 2%.

Door het groot aantal online nieuwsbrieven dat via e-mail wordt verstuurd zijn de resultaten van dit onderzoek tevens een indicatie voor het percentage e-mail dat via een smartphone of tablet wordt gelezen. De data in dit onderzoek zijn geanonimiseerd verwerkt.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel