Pas op: BAS houdt je goed in de gaten!

Vandaag  is er ineens veel commotie ontstaan over het bericht van de site Tweakers, dat grote winkelketens klanten in hun winkel zouden volgen via zogenaamde WiFi- en bluetoothtrackingsystemen. Nu zijn er meer details naar buiten gekomen. De winkelketen is de BAS group, eigenaar van Dixons, MyCom en recent van iCentre. Nog deze week gaat het bedrijf in al haar 160 winkels dit systeem installeren.

Doel is om te meten hoelang klanten in hun  winkels blijven, welk patroon zij volgen in de winkel en of een klant al eerder in één van de winkels van BAS is geweest. Ook wordt bijgehouden hoeveel mensen langs de winkel lopen en welk percentage nu ook echt naar binnen gaat. Het systeem is een combinatie van het tracken van smartphones via WiFi en bluetooth en gegevens van infraroodcamera's. Het bedrijf BlueTrace, gevestigd in Amsterdam,  blijkt de leverancier van het systeem te zijn. BlueTrace werkt nu al samen met een grote groep bedrijven en organisaties.

BAS zegt dat zij geen inzicht krijgen in individuele gegevens maar alleen gebruik maken van statistische data die beschikbaar komen na analyse van alle verzamelde informatie. Klanten worden niet ingelicht dat zij in de winkel gevolgd worden. Niet nodig volgens BAS, omdat het eigenlijk een soort verbeterd telsysteem is, dat bijna alle winkels in Nederland al hebben. Hiermee is het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) het overigens niet eens. Hun stelling is simpel: volg je mensen, dan moet je dat laten weten.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel