Wearables nu al een hit of toch (nog) niet?

Conflicterende berichten over Wearables het afgelopen Paasweekend. Positieve berichten uit Taiwan over de groei van de Wearables-markt die dit jaar ver boven de 123% gaat uitkomen. Uit Amerika kom het nieuws dat Nike hun volledige Fuelband – Nike’s digitale sporthorloge - hardware-team heeft ontslagen omdat Nike vreest hier nooit geld mee te kunnen gaan verdienen.

Er zijn volgens het Taiwanese onderzoek drie Wearables categorieën te onderscheiden:

  • Smartwatches, smartbands en bijvoorbeeld Google Glass met een prijskaartje van € 250 of meer. Kenmerk is hun multi functionaliteit.
  • Wearables die tussen de € 75 en € 250 gaan kosten. Vaak ook meerdere functies maar eenvoudiger in design en functionaliteit.
  • Low-end devices die voor nog geen € 75 of lager over de toonbank gaan. Vaak met een zeer beperkt aantal functies.

75% van de brutomarge in deze hardware-categorie gaat naar de fabrikanten. 21% komt ten goede aan de componentenleveranciers en 4% naar service-verleners, aldus hetzelfde onderzoek. Wearables worden de key-focus van de IT-industrie de komende jaren.

Zet dat af tegen het bericht van Nike. Nog voordat de markt goed en wel begonnen is aan haar groei spurt, stapt de sportgigant al uit. Geen hardware meer alleen nog maar sportkleren en software voor Nike. Laat andere bedrijven maar horloges en sports bands maken moeten ze gedacht hebben. Wellicht niet eens zo’n slecht idee. Wellicht is het opnieuw aangaan van een partnership – eerder al met TomTom – een veel betere keuze. Nike en Apple: lijkt ons een mooi team.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel