Revolutie in koptelefoonland

Van alle accessoires maken retailers verreweg de meeste marge op headphones. Al jaren wordt dit zeer lucratieve segment gedomineerd door Beats Electronics met hun bekende Dr. Dre koptelefoons. Langzaam maar zeker komt er een einde aan dit tijdperk en wordt de koppositie overgenomen door nieuwe merken.

De markt kan je eigenlijk in drie segmenten verdelen: 1) Low end 2) Hype 3) Kwaliteit. In het eerste segment vallen de no-brand koptelefoons en bijvoorbeeld die van de HEMA. Het tweede segment wordt volledig gedomineerd door Dr. Dre en in het verleden bijvoorbeeld Skullcandy. In het topsegment vind je Bose, B&O en sinds kort ook Bower & Wilkins. Qua prijs is een zelfde verdeling mogelijk. Low end tot ongeveer € 100,  middensegment tussen de € 100 en € 250 en het topsegment met headphones boven de € 250. Ook geldt: hoe duurder de koptelefoon, hoe groter de marge.

Amerikaans onderzoek wijst uit dat in alle segmenten verreweg de belangrijkste aankoopreden toch de prijs is. Natuurlijk wordt de geluidskwaliteit belangrijk gevonden maar net even iets minder.

Het belangrijkste kwartaal voor telecomretail is net begonnen. Op een telefoon en een abonnement kan steeds minder verdiend worden De gemiddelde marge die je maakt op een koptelefoon kan veel goed maken. Ons advies: kies voor ieder segment een merk en ga niet altijd voor de grootste. Zo is het algemeen bekend dat de kwaliteit van Beats bijzonder slecht is. Ga voor een nieuwkomer en houd bijvoorbeeld de headphones van Nutz (www.nutzheadphones.com) in de gaten. In Engeland al een hit.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel