Samsung heeft tachtig procent van de Note’s 7 terug

04 november 2016 2 Minuten 0 Reacties
Note 7

Samsung heeft tachtig procent van de verkochte Note's 7 terug. De fabrikant wil met de definitieve terugroepactie zelfs de herinnering aan de exploderende phablet voorgoed tot het verleden laten behoren. Samsung richt zich op herstel van zijn goede naam in de toekomst.

Terugroepactie

Die naam is behoorlijk bezoedeld door de Galaxy Note 7, die het nieuwe vlaggenschip op phabletgebied had moeten worden. Het toestel is nooit op de Nederlandse markt gekomen, maar werd in het buitenland grif verkocht totdat er telefoons begonnen te exploderen en spontaan in brand vlogen. Na een aantal incidenten startte Samsung een terugroepactie. Het probleem leek in de batterij te zitten. Een incident met een spontaan ontbrandende Note 7 in een stilstaand vliegtuig bracht de luchtvaartautoriteiten in het geweer: de telefoon mocht niet meer mee op reis. Niet lang daarna kondigden ook steeds meer landen aan dat de Note 7 er niet meer verkocht mocht worden vanwege het risico op ontbranding.

Exit Galaxy Note 7

De batterijen in de teruggeroepen toestellen werden vervangen, maar ook die bleken nog altijd spontaan in brand te vliegen. Toen was het genoeg; Samsung maakte een eind aan de verkoop en riep alle toestellen terug, en dat was dan het einde van een veelbelovende phablet. Exit Galaxy Note 7.

Nog twintig procent zoek

Nu richt Samsung zich op de toekomst. Om het consumentenvertrouwen in het Koreaanse merk weer terug te brengen, moet veel werk worden verzet. Inmiddels is tachtig procent van de verkochte Note’s 7 weer terug bij Samsung, maar de rest moet ook nog terugkomen, waarna de fabrikant het gebrekkige toestel voorgoed tot de vergetelheid wil verbannen. Alleen: consumenten zijn nog een beetje bang, ook bij de aankoop van andere Samsungtoestellen die geen problemen veroorzaken.

Vertrouwen

Samsung probeert die mensen gerust te stellen. “Wij kijken naar elk aspect van het product en het productieproces zodat wij vol vertrouwen kunnen melden wat precies het probleem is, en hoe we dit probleem gaan voorkomen in de toekomst”, meldt Gregory Lee, die de Amerikaanse afdeling van Samsung leidt. “We gaan zeer hard werken om het vertrouwen terug te verdienen van consumenten, klanten, telecomproviders en regeringen.”

Reacties (0)