Nederland vindt Huawei smartphone onder de kerstboom
Wie een kerstcadeautje voor
zijn naasten zoekt, doet er goed aan voor vrouwen een boek, dvd, cd of
verzorgingsproduct te kopen en mannen te voorzien van een gadget of een
praktisch cadeau zoals een boormachine. Deze cadeauvoorkeuren blijken uit het
kerstonderzoek van Bol.com in
samenwerking met Multiscope onder ruim 1000 Nederlanders.
Bol.com
ziet dat dit jaar in de aanloop naar kerst dat gadgets als de Huawei Ascend
Y300 telefoon en de Sony Cybershot DSCH 200 camera erg populair zijn. Vrouwen
willen graag gestyled het jaar in gezien de vraag naar de Babyliss Curl Secret,
maar ook boeken als Toen ik je zag van Isa Hoes, Debet van Saskia Noort en
Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen worden veel verkocht. De dvd’s en cd’s
die onder de kerstboom belanden zijn waarschijnlijk 538 Hitzone: Best of
Hitzone 2013, Marco Borsato’s Duizend Spiegels of Christmas With van Nick &
Simon.
“Voor
kerst worden andere, met name duurdere geschenken gekocht dan voor
Sinterklaas,” stelt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. “Maar er
wordt ook anders gezocht. Daar waar met Sinterklaas op termen als ‘speelgoed
van het jaar’ gezocht wordt, zoeken bezoekers nu echt op specifieke artikelen van
het wensenlijstje.” Meer dan bij Sinterklaas geldt dat cadeautjes wat mogen
kosten. 15% van de Nederlanders besteedt zelfs meer dan 100 euro aan
kerstgeschenken.
Familiefeest
Kerst
is en blijft voor acht op de tien Nederlanders hét familiefeest bij uitstek. De
ideale kerstdag ziet er voor een derde traditioneel uit met een kerstontbijt,
cadeautjes onder de kerstboom en een kerstdiner. Eén op de tien ontvlucht juist
dit samenzijn en viert kerstmis buiten onze landsgrenzen in de sneeuw of op een
tropisch strand.
De
meerderheid van de Nederlanders vindt kerst een leuk feest, zij het met de
nodige verplichtingen. Voor 13% is het nog altijd het belangrijkste dat het
feest een religieuze beleving heeft. Even zoveel Nederlanders zien vooral de
voordelen van extra vrije dagen. Als we ons al ergens aan ergeren tijdens deze
feestdagen, dan is dat vooral aan de eindeloze herhaling van dezelfde
kerstsongs op de radio. Daarnaast kan een bezoekje aan de meubelboulevard ons
niet bekoren, voor vier op de tien Nederlanders is dat een verschrikkelijk
vooruitzicht.
Vooral genieten
Schaeffer
stelt: “Kerst wordt steeds meer een moment waarop Nederlanders vooral willen
genieten. Bijna vier op de tien Nederlanders verplicht zich vooraf dan ook tot
niets, zodat ze op 25 en 26 december nog kunnen bepalen hoe ze de dagen in
willen vullen. Twintig procent doet er al in aanloop naar kerst alles aan om de
feestdagen zo stressvrij mogelijk te houden, door vooraf online de
kerstaankopen te doen en te laten thuisbezorgen, de activiteitenplanning tot in
de puntjes te verzorgen of op tijd een tafeltje bij een restaurant of de
catering geregeld te hebben. Ook wij herkennen ons enorm in deze trend,
aangezien we deze maand onze drukste dagen ooit beleven met enorme piekvolumes.”