Nederland vindt Huawei smartphone onder de kerstboom

Wie een kerstcadeautje voor zijn naasten zoekt, doet er goed aan voor vrouwen een boek, dvd, cd of verzorgingsproduct te kopen en mannen te voorzien van een gadget of een praktisch cadeau zoals een boormachine. Deze cadeauvoorkeuren blijken uit het kerstonderzoek van Bol.com in samenwerking met Multiscope onder ruim 1000 Nederlanders.

Bol.com ziet dat dit jaar in de aanloop naar kerst dat gadgets als de Huawei Ascend Y300 telefoon en de Sony Cybershot DSCH 200 camera erg populair zijn. Vrouwen willen graag gestyled het jaar in gezien de vraag naar de Babyliss Curl Secret, maar ook boeken als Toen ik je zag van Isa Hoes, Debet van Saskia Noort en Rudolph’s Bakery van Rudolph van Veen worden veel verkocht. De dvd’s en cd’s die onder de kerstboom belanden zijn waarschijnlijk 538 Hitzone: Best of Hitzone 2013, Marco Borsato’s Duizend Spiegels of Christmas With van Nick & Simon.

“Voor kerst worden andere, met name duurdere geschenken gekocht dan voor Sinterklaas,” stelt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. “Maar er wordt ook anders gezocht. Daar waar met Sinterklaas op termen als ‘speelgoed van het jaar’ gezocht wordt, zoeken bezoekers nu echt op specifieke artikelen van het wensenlijstje.” Meer dan bij Sinterklaas geldt dat cadeautjes wat mogen kosten. 15% van de Nederlanders besteedt zelfs meer dan 100 euro aan kerstgeschenken.

Familiefeest

Kerst is en blijft voor acht op de tien Nederlanders hét familiefeest bij uitstek. De ideale kerstdag ziet er voor een derde traditioneel uit met een kerstontbijt, cadeautjes onder de kerstboom en een kerstdiner. Eén op de tien ontvlucht juist dit samenzijn en viert kerstmis buiten onze landsgrenzen in de sneeuw of op een tropisch strand.

De meerderheid van de Nederlanders vindt kerst een leuk feest, zij het met de nodige verplichtingen. Voor 13% is het nog altijd het belangrijkste dat het feest een religieuze beleving heeft. Even zoveel Nederlanders zien vooral de voordelen van extra vrije dagen. Als we ons al ergens aan ergeren tijdens deze feestdagen, dan is dat vooral aan de eindeloze herhaling van dezelfde kerstsongs op de radio. Daarnaast kan een bezoekje aan de meubelboulevard ons niet bekoren, voor vier op de tien Nederlanders is dat een verschrikkelijk vooruitzicht.

Vooral genieten

Schaeffer stelt: “Kerst wordt steeds meer een moment waarop Nederlanders vooral willen genieten. Bijna vier op de tien Nederlanders verplicht zich vooraf dan ook tot niets, zodat ze op 25 en 26 december nog kunnen bepalen hoe ze de dagen in willen vullen. Twintig procent doet er al in aanloop naar kerst alles aan om de feestdagen zo stressvrij mogelijk te houden, door vooraf online de kerstaankopen te doen en te laten thuisbezorgen, de activiteitenplanning tot in de puntjes te verzorgen of op tijd een tafeltje bij een restaurant of de catering geregeld te hebben. Ook wij herkennen ons enorm in deze trend, aangezien we deze maand onze drukste dagen ooit beleven met enorme piekvolumes.”

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel