Apple verliest snel terrein

Hoewel nog altijd een fors marktaandeel van net iets meer dan 50% heeft Apple in het derde kwartaal volgens de laatste cijfers over de wereldwijde tabletmarkt uitgebracht door IDC toch een zeer fors aandeel verloren in vergelijking met het vorige kwartaal. De totale markt groeide met 6,7% in vergelijking tot het tweede kwartaal en met 49,5% in vergelijking tot 12 maanden geleden.

In het tweede kwartaal had Apple nog een aandeel van 65,5% dat gezakt is naar 50,4% in de periode juli – september. De aankondiging van de iPad mini en de onduidelijkheid over de iPad 3 dan wel 4 is de belangrijkste oorzaak van deze daling. Maar vlak ook de kracht van Android niet uit. Samsung heeft een sprong van bijna 10% in vergelijking tot het voorafgaande kwartaal en heeft een marktaandeel van 18,4%.

Amazon met haar Kindle, niet verkrijgbaar in Nederland, en Asus groeien ook en heb ieder rond de 2,5 miljoen tablets verkocht in het derde kwartaal. Lenovo is op dit moment vijfde en dit komt vooral door haar succes of de Chinese thuismarkt.

Natuurlijk blijft Apple ook in het laatste kwartaal marktleider. Maar de voorsprong gaat slinken. Zeker nu bekend geworden is dat de iPad mini het net even minder goed doet dan verwacht. De groter verliezers zijn naast RIM natuurlijk ook de honderden low cost no-name tablets.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel