Spryng helpt grote retailers door middel van SMS services aan omzetverhoging en kostenverlaging

 

In de retail is de effectiviteit van SMS inmiddels ook doorgedrongen. De SMS Gatewayvan Spryng wordt door veel retailers gebruikt om klanten op de hoogte te brengen omtrent de status van het online bestelde product. Hunkemöller, Praxis, Media Markt en Saturn is een kleine greep uit de groep retailers die via Spryng hun klanten per SMS informeren wanneer een product wordt thuisbezorgd of af te halen is in de winkel. 

Uiteraard worden klanten per e-mail tussentijds op de hoogte gehouden echter blijkt in de praktijk dat e-mail alleen niet het gewenste resultaat oplevert. E-mailberichten komen namelijk nogal eens in de spambox terecht, worden niet geopend en/of verstuurd naar privé e-mailadressen die klanten niet met grote regelmaat bekijken. Hierdoor is de klant niet op de hoogte en blijven onbetaalde producten in de winkel liggen of wordt de klantenservice onnodig belast met vragen betreffende de bezorging van het product.

Het versturen van een SMS zorgt er voor dat de klant sneller naar de winkel komt en dus omzet genereert aangezien het bestelde product (vaak) nog niet betaald is. Daarbij koopt de klant in de winkel vaak ook nog eens andere (niet bestelde) producten.  

SMS berichten met als inhoud “Uw bestelde product staat gereed om afgehaald te worden. Dit kan alleen tegen overlegging van uw afhaalbewijs. Met vriendelijke groet,“zijn dus zeer effectief en zorgen voor een omzetverhoging. Naast omzetverhoging zorgt het versturen van SMS ook voor een aanzienlijke daling van het aantal klanten dat contact zoekt met de klantenservice. Bij een grote witgoedketen resulteerde dit bijvoorbeeld in een tijdsbesparing van 1 dag per week per logistiekmanager per vestiging.

Naast het versturen van SMS berichten betreffende de mogelijkheid het product af te halen in de winkel wordt de SMS Gateway door retailers ook gebruikt om klanten te laten weten wanneer een besteld product thuis wordt afgeleverd. Een SMS bericht met informatie omtrent de bezorgtijd zorgt voor een aanzienlijke kostenbesparing bij het bedrijf wat verantwoordelijk is voor de bezorging van de producten. Het komt namelijk vaak voor dat logistieke dienstverleners producten bij consumenten komen afleveren op het moment dat de klant niet thuis is, waardoor het bedrijf op een ander tijdstip weer terug dient te komen. Deze no-show wordt gereduceerd doordat de klant exact weet wanneer het product wordt afgeleverd en er dus voor zorgt dat er iemand aanwezig is om het product in ontvangst te nemen.

De koppeling met de SMS gateway van Spryng vereist geen ingewikkelde procedures of grote investeringen en is bijvoorbeeld met een Magento webshop binnen enkele uren gerealiseerd. Uiteraard kan de SMS gateway ook gekoppeld worden met andere systemen door gebruik te maken van de API. Bijkomend voordeel is dat de SMS gateway van Spryng directe verbindingen heeft met alle Europese providers waardoor, bijvoorbeeld Hunkemöller, middels Spryng al haar Europese klanten kan bereiken.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel