De soms spannende zoektocht naar stoorzenders

Beeld: Hollandse Hoogte

Beeld: Hollandse Hoogte

Een haperende verbinding of geen bereik met je mobiel. KPN doet er alles aan dat te voorkomen. En storingen snel op te sporen. Soms blijken stoorzenders in het spel, al dan niet bewust ingezet… KPN bewaakt intensief en realtime de kwaliteit van het mobiele netwerk. Zo wordt voortdurend gemonitord waar verbroken telefoonverbindingen optreden en waar het klanten niet lukt om een internetverbinding te krijgen. Doel hiervan is om storingen zo snel mogelijk op te sporen. 


Bij KPN is de afdeling ICT Management hiermee belast. Leen Remmelzwaal is kwaliteitsmanager bij NetCo Mobile Quality en doet voor dit soort zaken de klachtafhandeling en communicatie naar overheden (dit laatste weer samen met Externe Communicatie). Regelmatig stuiten hij en zijn collega’s van ICT Management op stoorzenders, bedoeld en onbedoeld. De onbedoelde oorzaken kunnen bijvoorbeeld signaalversterkers van andere operators zijn. Onder de bedoelde stoorzenders is er vaak sprake van een jammer.

Verboden stoorzenders

Leen: ‘Jammers zijn verboden stoorzenders. Ze kunnen GPS-signalen verstoren, zodat mensen en goederen niet te traceren zijn. Ze worden dan ook vaak gebruikt voor criminele activiteiten. Maar het wordt ook wel door café-eigenaren ingezet om bellen in hun zaak tegen te gaan. Maar ook dat is verboden. Jammers maken mobiel telefoon- en internetverkeer plaatselijk onmogelijk en 112 kan onbereikbaar worden.’

Vrachtwagen stelen

Leen vertelt een voorbeeld uit de praktijk: ‘Tijdens het monitoren van het netwerk namen we op de snelweg ineens een hotspot van een groot aantal verbroken verbindingen waar. Op een specifieke plek werd alles in een straal van 200 meter verbroken en was het niet mogelijk om een verbinding op te zetten. Het gekke was dat die plek zich met ongeveer 80 kilometer per uur over de snelweg verplaatste. De oorzaak is in dat geval vrijwel zeker een jammer die door criminelen wordt gebruikt om een vrachtwagen met kostbare lading of een dure auto te stelen…’

Verstoring mobiele infrastructuur

Maar niet alleen de vrachtwagen, die door de jammer niet meer te traceren is heeft hier last van (het track-and-trace systeem ligt plat, en de chauffeur kan de politie niet meer bellen), maar ook alle andere weggebruikers die zich in een straal van 200 meter rond deze vrachtwagen begeven. Hun mobiele verbindingen, van voice en data, worden verbroken. 

Leen: ‘Verstoring van de openbare mobiele infrastructuur kan ook instanties die daar afhankelijk van zijn ernstig benadelen. Dat kan bijvoorbeeld gevaarlijke situaties opleveren in de luchtvaart, bij de hulpverlening en de handhaving van de openbare orde. En dat kan KPN weer imagoschade opleveren. De operator wordt namelijk logischerwijs door de klant aangekeken op de onderbroken dienstverlening.’

Intensieve opsporing

ICT Management werkt daarom dagelijks intensief samen met Agentschap Telecom om externe stoorbronnen op te sporen. Een jammer wordt altijd in beslag genomen door de politie. Andere apparaten die voor stoorsignalen zorgen worden door het agentschap ‘onklaar’ gemaakt of uitgeschakeld. Vaak zijn dit defecte toestellen (bijvoorbeeld DECT telefoons, beveiligingspoortjes en signaalversterkers), waarbij het apparaat door een defect niet meer op de juiste frequentie staat afgesteld. De eigenaar krijgt dan een dringend advies om het apparaat te laten repareren voordat deze weer kan worden gebruikt.

Andere stoorzenders

Een voorbeeld daarvan was onlangs te vinden in Enkhuizen. Veel KPN klanten hadden al langer last van verbroken of haperende verbindingen of zelfs helemaal geen bereik. Dat gaf veel klachten, ook bij andere operators overigens, en haalde uiteindelijk ook de pers. Door samenwerking met Agentschap Telecom bleek dat de oorzaak lag in repeaters (een soort versterkers, red.) van een andere operator, die op een verkeerde frequentie uitzonden. Deze repeaters werden vervolgens uit de lucht gehaald. 

Leen: ‘Door de juiste samenwerking en vlotte communicatie tussen de verschillende teams van KPN, maar ook tussen operators onderling, wordt het opsporen en uitschakelen van dergelijke stoorbronnen zo snel mogelijk gedaan, waardoor onze klanten weer optimaal gebruik kunnen maken van onze mobiele dienstverlening.’

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel