De omzet van Vodafone NL daalt met 6,6% maar aantal klanten blijft gelijk

Na China Mobile is Vodafone het grootste mobiele telefoonnetwerk in de wereld met in totaal 419,40 miljoen mobiele klanten. Vandaag maakte het bedrijf haar derde kwartaalcijfers (oktober tot en met december 2013) bekend. De totale omzet daalde met 3,6% naar € 13,25 miljard. Wel wist het Vodafone een bruto marge te generen van bijna 45% waardoor de brutowinst € 6 miljard was.

Vodafone Nederland maakte op hetzelfde moment haar cijfers bekend. In Nederland daalde de omzet in deze periode met 6,6% naar € 428 miljoen (ruim 3% van de totale omzet). Het aantal mobiele klanten bleef wel stabiel op 5,3 miljoen (dat is 1,26% van Vodafone's totaal aantal klanten). Vodafone ziet een verschuiving dat mensen meer en meer voor een vaste bel- en databundel kiezen.

Lees zelf wat Vodafone NL over hun resultaat zegt:

Vodafone Nederland maakt vandaag de resultaten bekend van het derde kwartaal (oktober tot en met december 2013) van het boekjaar 2013/2014. De operationele omzet bedroeg EUR 428 miljoen, een organische daling van 6,6 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig boekjaar. De recessie heeft nog steeds een belangrijke impact op het bestedingspatroon van klanten. Tegelijkertijd verschuiven de inkomsten van buiten de bundel naar binnen de bundel, doordat veel klanten voor een grotere maandbundel met beter voorspelbare kosten kiezen. De mobiele binnenbundelomzet steeg met 4,3 procent, voornamelijk dankzij het succes van de RED-abonnementen. Het aantal aansluitingen (5,3 miljoen) bleef stabiel.

Strategie: Always easiest

Omdat mobiele telefonie een steeds belangrijkere rol speelt in de samenleving en in het leven van onze klanten, is Vodafone’s strategie erop gericht om Always easiest te zijn voor klanten. Relevante ontwikkelingen in de vijf pijlers van deze strategie het afgelopen kwartaal volgen hieronder.

Building for the future

• In november kondigde Vodafone extra netwerkinvesteringen aan van circa € 270 miljoen voor de komende drie jaar. Dat geld gebruikt Vodafone onder andere voor de uitrol van zijn netwerkinnovatieprogramma Fast Forward, waar de uitrol van het 4G-netwerk onderdeel van is. Daarnaast is het extra geld bestemd voor het verder verkleinen van zijn afhankelijkheid van KPN voor het aanbieden van vaste triple play-breedbanddiensten (internet, televisie, telefonie) en voor het verbeteren van indoor dekking bij grote zakelijke klanten.

• Eind december konden al 600.000 Vodafoneklanten gebruikmaken van het 4G-netwerk. Daarvan waren bijna 200.000 klanten actieve gebruikers. Vodafoneklanten die de afgelopen maanden hun contract verlengden naar een RED-abonnement met 4G, gingen 55 procent meer data gebruiken. Om hieraan tegemoet te komen, besloot Vodafone de databundels van RED bij het ingaan van het nieuwe jaar structureel te verhogen.

Easiest place to do business

• In november introduceerde Vodafone het crowdsourcing-platform Pitch. Op dit platform krijgen klanten de kans hun ideeën aan te dragen over hoe Vodafone zijn dienstverlening nog verder kan verbeteren.

• De One Business-campagne was het startsein voor de uitrol van het volledige portfolio aan geconvergeerde communicatiediensten voor de zakelijke markt. Zoals One Net (Express), dat vaste en mobiele telefonie combineert met internet en een telefooncentrale, allemaal op het Vodafonenetwerk. Bovendien hebben zakelijke klanten met One Business één aanspreekpunt, één contract en één factuur.

A great place to work

• In november breidde Vodafone zijn interne Social referral-programma uit. Medewerkers kunnen nu niet alleen vacatures, maar ook updates over resultaten van het bedrijf delen binnen hun sociale netwerk.

• Aan het eind van het jaar vindt traditioneel de People survey plaats. Daaruit bleek onder meer dat Vodafone volgens zijn medewerkers hoger scoort op zowel speed, simplicity als trust, de interne kernwaarden van het bedrijf. De ENPS, de mate waarin medewerkers Vodafoneproducten en –diensten aanbevelen bij familie en vrienden, steeg met ruim 30 procent.

A playful and connected brand

• Vodafone’s merkactiviteiten werpen hun vruchten af: uit merkonderzoek van Vodafone Group blijkt dat consumenten Vodafone als tweede speelse merk en zelfs als meest uitdagende merk van alle Nederlandse telecommerken zien.

• Social Bakers riep Vodafone in het laatste kwartaal van 2013 uit tot de nummer zeven wereldwijd op het gebied van Twitter care. Ondertussen stevende Vodafone’s Webcare-team af op de 250.000e tweet.

• Voor zijn campagne-activiteiten stapte Vodafone over op een flexibelere samenwerking met externe bureaus: niet meer met een lead agency, maar met meer verantwoordelijkheid bij het interne brand team en daaromheen verschillende specialistische bureaus.

An improved and leading reputation

• In zowel het consumenten- als het zakelijke segment wist Vodafone de hoogste Net Promoter Score (NPS) binnen de telecomsector te realiseren. De NPS geeft aan in welke mate klanten een bedrijf aanbevelen bij anderen.

• Vodafone’s reputatieprogramma dat als doel een betere reputatie van het eigen bedrijf en van de telecomsector als geheel heeft, werd beloond met de eerste nationale Reputatiemanagement Award.

Opgemerkt dient te worden dat bovengenoemde cijfers niet zijn gecontroleerd door een onafhankelijk accountant en dat de statutaire jaarrekening nog niet is opgemaakt.

Vodafone bevestigde haar eerdere verwachting van een aangepaste brutowinst van rond de € 6 voor het hele jaar.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel