8,4 miljoen MVNO klanten in Nederland

Interessant onderzoek van de analisten van Telecompaper. Het aantal klanten van zogenaamde virtuele operatoren, MVNOs, is in het eerste kwartaal in Nederland gegroeid met 2,5%. De MVNOs hebben nu samen 8,4 miljoen klanten. Dit lijkt een enorm aantal. En daarom een kanttekening: zo rekent Telecompaper de HI- en Telfortklanten niet toe aan KPN maar ziet beide netwerken als een MVNO.

PostNL is definitief gestopt met het aanbieden van mobiele abonnementen en Euphony gaat volgens het bericht Mobicross heten. De markt wordt gedomineerd door elf speler waaronder Tele2, Ziggo, Lebara en Lycamobile. Kijk hieronder voor het volledige bericht:

De Nederlandse markt voor virtuele, mobiele operators is in het eerste kwartaal van 2014 gegroeid met 2,5 procent naar 8,4 miljoen klanten. Dit komt neer op een aandeel van 41,6 procent in de totale mobiele markt in Nederland, zo blijkt uit het Dutch Mobile Virtual Operators Market-rapport van Telecompaper.

56,4 procent van deze klanten, oftewel bijna 4,8 miljoen, neemt diensten af bij virtuele merken die onderdeel van de netwerk operators zijn. De zelfstandige virtuele merken waren goed voor bijna 3,7 miljoen klanten. Dit is 18,1 procent van de totale mobiele markt, tegenover 17,3 procent in het derde kwartaal van 2013.

Het aantal actieve virtuele merken in Nederland is in het eerste kwartaal van dit jaar gegroeid van 64 naar 70. Ook zijn er een aantal merken gestopt, namelijk ACN Mobiel, GT Mobile en PostNL Mobiel. Twee van de nieuwe spelers zijn onderdeel van Dekatel en Mobile Service en richten zich op de zogenoemde ‘no frills’ markten in het zakelijke segment. Twee bestaande zelfstandige spelers hebben een nieuwe naam gekregen: Scarlet heet nu Stipte en Euphony gaat Mobicross heten.

De enige segmenten die een groei in het aantal klanten lieten zien, zijn die van de vaste spelers (dankzij groei bij Tele2 en Ziggo) en no frills (dankzij groei bij hollandsnieuwe). Het no frills-segment blijft de grootste in de totale markt voor virtuele, mobiele operators en was goed voor een marktaandeel van ongeveer een derde. De vaste spelers hadden een gezamenlijk marktaandeel van ongeveer 10 procent van de total markt.

De markt van virtuele, mobiele operators is grotendeels in handen van elf virtuele merken, die redelijk gelijk zijn gebleven in vergelijking met een half jaar geleden. Tele2 is gestegen naar de vierde plek wat betreft het totale aantal klanten. De KPN-merken Telfort en Hi staan nog steeds aan kop, hoewel Hi zijn klantenaantal zag dalen. Lebara, Lycamobile en Tele2 blijven de belangrijkste zelfstandige virtuele merken.

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel