Nokia versus Huawei in Big Data analyse van Meltwater

De Big Data analisten van het Noorse Meltwater hebben onderzoek gedaan naar het aantal berichten, die maandelijks op de vele wereldwijde nieuwssites zijn gezet in de afgelopen jaren, over twee interessante smartphonefabrikanten: Nokia en Huawei. En wat blijkt: het aantal berichten daalt en stijgt op eenzelfde manier als de marktaandelen van beide fabrikanten. Meltwater heeft voor dit onderzoek, maar liefst ruim 250.000 wereldwijde nieuwsbronnen en 6.500 in Nederland onderzocht.

Er is duidelijke een dalende trend bij Nokia te zien, terwijl Huawei steeds meer in het nieuws komt. Overigens verkopen beide merken natuurlijk meer dan alleen telefoons. Sterker nog Nokia is recent gestopt met het maken van toestellen en heeft deze divisie aan Microsoft verkocht.

Meltwater heeft ook specifiek naar Nederland gekeken. Na Samsung en Apple was Nokia geruime tijd qua marktaandeel de derde fabrikant in grootte op de Nederlandse markt. Die plek is dit jaar overgenomen door Huawei.

Begin 2012 begon 20:20mobile met de distributie van Huawei telefoons. Blijkbaar hadden zij hun PR en marketing op orde want het aantal berichten steeg enorm. In de loop van 2013 begon Huawei langzaam maar zeker een stabiel marktaandeel te krijgen en nam het aantal berichten navenant toe. Opmerkelijk blijft dat er toch nog altijd meer berichten over Nokia verschijnen dan over Huawei. Zowel wereldwijd als in ons land. Leuk die Big Data!

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel