Winkels worden showroom

"Winkels worden showrooms zonder financiële transacties, maar met service en pick-up & returnmogelijkheden", volgens een op 10 oktober gepubliceerd rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving in samenwerking met het Centraal Planbureau. Consumenten doen hun aankopen 'instant' en tussen andere activiteiten door.

Hierdoor gaat retail Nederland er anders uitzien er is er een duidelijke trendbreuk. De gemiddelde winkel is nu ruim 7 keer zo groot als 40 jaar geleden. Maar de komende 10 jaar gaat het gemiddelde winkeloppervlakte met maximaal 35% omlaag. Immers er is geen voorraad meer op locatie nodig, omdat de winkels als toonzaal gaan dienen. Bovendien, volgens het rapport, zullen fabrikanten een deel van de online verkopen op zich nemen en gaat het aandeel van buitenlandse webwinkels op de Nederlandse markt zeker groeien.

Op dit moment komt 10% van de retail-omzet al uit online verkopen. De komende jaren gaat dit zeker stijgen. Bovengeschetst scenario ligt dus voor de hand. Zeker voor de telecom-retailer, omdat dit segment vaak voorop loopt bij nieuwe trends. Investeer dus vooral in kwalitatief goede showroomruimte en minder in een magazijn, is het devies.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel