Niet betalen voor digitaal nieuws

82% van de Engelse internetgebruikers is niet bereid te betalen voor nieuws, aldus recent onderzoek van eMarketer. Slechts 11% geeft aan dat er weleens betaald wordt om digitaal nieuws te lezen. Meestal gaat het om incidentele betalingen. 2% van de ondervraagden geeft aan een abonnement te hebben om nieuws te kunnen ontvangen.

En dit gaat niet snel veranderen. 70% van internetgebruikers is helemaal niet van plan ooit iets te gaan betalen voor digitaal nieuws. De 23%, die aangeeft te overwegen om voor nieuws te betalen, is vooral geïnteresseerd in kwaliteitsnieuws, sport en lokaal nieuws. 

De gemiddelde Brit is voorstander van het zogenaamde ‘free model’. Nieuws is gratis voor gebruikers en de content wordt betaald door advertenties.

Bovendien gaven de meesten aan dat het redelijk eenvoudig is om betaalde informatie elders gratis online te vinden. Het opbouwen van een zogenaamde betalingsmuur heeft in de praktijk dan ook weinig zin.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel