Nederlandse telecommarkt in 2013 met 10% gegroeid volgens GfK

De Nederlandse telecommarkt is in 2013 met 10% gegroeid in vergelijking tot 2012, aldus marktonderzoeker GfK. 50% van alle verkochte smartphones had in het vierde kwartaal van 2013 een scherm dat groter is dan 4". En ook het aantal verkochte phablets - smartphones met een scherm dat groter is dan 5,5" - steeg fors naar een marktaandeel van 4%. Telefoons met nieuwe karakteristieken, zoals een groter scherm en of bijvoorbeeld 4G, zorgden voor een verkoopimpuls in het laatste kwartaal.

Zie wat GfK hier zelf verder over te zeggen heeft.

De telecommarkt heeft 2013 positief afgesloten met een sterk 4e kwartaal, ondanks de negatieve cijfers in het 3e kwartaal. Zelfs nu de markt steeds volwassener wordt en zodoende niet meer continue groei laat zien, blijkt er nog voldoende ruimte te zijn voor innovatie om de stijgende lijn weer terug te pakken.

Het laatste - en tegelijkertijd het sterkste kwartaal - heeft ervoor gezorgd dat de de telecommarkt 2013 heeft afgesloten met een groei van meer dan 10% in gesimuleerde waarde. Met name de introductie van toestellen met nieuwe features, zoals 4G, heeft in het laatste kwartaal voor een sterke positieve impuls gezorgd.

De introductie van de nieuwe toestellen in het laatste kwartaal heeft ook voor een duidelijk waarneembare verschuiving op het gebied van schermgrootte gezorgd. Inmiddels heeft meer dan de helft van de verkochte ‘smart mobile phones’ een scherm dat groter is dan 4-inch, waar dat in 2012 nog slechts bij 1 op de 3 toestellen het geval was.

De ‘phablets’ zijn smartphones met een schermgrootte van meer dan 5,5 inch maar minder dan 7 inch. De phablets hebben inmiddels ook een plaats veroverd in de smart mobile phones markt. In de laatste weken van 2013 waren meer dan 4% van alle smart mobile phones een phablet en de verwachting is dat meerdere merken in 2014 een phablet op de markt zullen brengen.

Twee andere duidelijke ontwikkelingen zijn waar te nemen op het gebied van de manier waarop de toestellen worden aangeboden aan de consument: op contractbasis, als pre-paid of zogenaamd sim-vrij. Het aandeel pre-paid toestellen is inmiddels gedaald van een derde tot 19%. Het omgekeerde geldt voor de sim-vrije toestellen, deze zijn juist gestegen in aandeel tot 37% in aantallen.

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel