Smartphones drijven verkopen accessoires op

Het in New York gevestigde onderzoeksbureau ABI research voorspelt dat in 2012 smartphones accessoires maar liefst $ 20 miljard wereldwijd aan omzet zullen gaan generen. Dit is iets meer dan 55% van de totale accessoire verkopen. Dit zijn alleen accessoires die niet gebundeld zijn bij de telefoon zelf. Het totaal van $ 36 miljard omzet is gigantisch.

Een accessoire wordt steeds meer een fashion statement voor de vooral jonge consument. De gemiddelde verkoopprijs per smartphone accessoire is $ 57 terwijl dit voor een gewoon toestel slechts $ 28 is. De gemiddelde attach rate, dat is het aantal accessoires verkocht per toestel, is in de USA 2,2. Voor bijvoorbeeld Apple en ook BlackBerry is dit zelfs boven de 3.

Iedere telecomretailer weet dat je op accessoires nog marge kan maken. Wel vragen wij ons af waarom dit getal in Nederland dan zoveel lager is? Reden is simpel. Tot niet al te lang geleden, verdiende een winkelier vooral geld wanneer er abonnementen werden verkocht. Airtime was king en alles werd daaraan ondergeschikt gemaakt. Tijden veranderen. Met de komst van webshops en het verlagen van de operator bijdragen moeten er andere inkomstenbronnen gevonden worden. Telebeeld denkt dat accessoires dit gat weleens kunnen gaan invullen.

Gelukkig voor ons zijn er vooral in Nederland een aantal zeer goede accessoire-distributeurs. A&C is hiermee begonnen en ook Battrex, eerst MCC en nu Brightstar, is al jarenlang actief op deze lucratieve markt. Brightpoint en zelf Ingram zien steeds meer in deze niche. Van 20:20Mobile, toch de grootste accessoire distributeur ter wereld, horen wij de laatste tijd niet veel meer. Wat is daar toch gebeurd? Mconomy is wellicht de beste van alle distributeurs met 100% focus. Kortom keuze genoeg.

En let op. De groei is nog niet over. In 2017 is de totale markt gegroeid naar $ 50 miljard en het aandeel smartphone accessoires is gegroeid naar 76% oftewel $ 38 miljard omzet. De winst licht voor het oprapen. Ruim meer ruimte in voor accessoires.

 

Door: de redactie

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageren op dit artikel